selamat datang ke JUST

Posted: Wednesday, September 9, 2009 by nsmujahidahnmnor in
3















Buat adek2 yang bakal tibe..selamat datang akak ucapkan kat sume ( kt sini, name glemer, KAK NIK )..semoga emel ini bakal menautkan hati-hati kite bile kite bertemu nnt..ahaks..x sabarr akak nk jumpe korang sumee.. jemput2 datang irbid..jemput2 datang bayt Bushra ( umah Kaknik la ni ;) )


oke..kepada pelajar2 private plak..akak mmg sgt concern pasal korang..sbb akk pon dulunye privet..so, post ni utk jelaskan ape yg perlu adek2 sediakan sebelum datang sini..


apepon, maaf akak hulurkan tangan terlebih dahulu sbb bgtau lambat. Akak tak tau pulak kebanyakan adik2 belum tahu prosedur atau ape2 maklumat tentang registration kat sini. Harap lepas ni, lebih jelas insyaAllah..ni pon akak tolong setakat termampu je..


Dokumen yang kena bawa :


1) Sijil SPM yang da ditranslate ke bahasa arab

2) Surat beranak bahasa arab jugak

3) 5 keping gambar passport..(chumel2 tau..hee )


Kewangan :


*x 5 = mengikut currency JOD-RM skrg yee..hr tu knik cek : 4.978 .. so bundar. 5 je..


1 JOD = RM 5


1) Yuran pendaftaran kemasukan jamiah / university : 250jd x 5 = RM 1,250

2) Yuran pendaftaran pengajian :

Medic : 17 krdit hours = 200JD x 17 x 5 = RM 17, 000

Dentistry : 14 krdt hours = 150 x 14 x 5 = RM 10, 500

So :

Total : MEDIC : RM 18, 250

DENTISTRY : RM 11, 750


*ni info yang dapat dr pihak atasan..kalau ade tidak jelas, mintak inform/tny dgn kadar yg segera supaya dapat kami selidik dan mencari kepastian lagi..


Lain-lain kewangan :


Sewa rumah : depends on rumah yang adik2 masuk.. maximum 200JD untuk 3 bulan

Perabot rumah :

Almari : 30-40 JD

Katil : 25-30 JD

Tilam : 20-25JD

Bantal : 4-7 JD

Selimut tebal 8kg : 30-35 JD

Selimut nipis : 3-5 JD

Dan lain-lain.. blh sediakan duit lebih..

Atau untuk urusan-urusan lain

Seperti ambil darah, buat iqamah ( kad pengenalan Jordan ) dan lain2 : blh prepare 40-50JD..( x semahal ni pon.saje bg bajet lebih sikit..)

oke..tu je la dr kaknik..kalau ape2 blh emel terus..atau ym..atau msg... atau call..

+962796967201

mujahidah912@yahoo.com

- anytime..no prob- :)

welkam2 to irbid

ahlen ya akhawatie~


* laman web JUST : http://www.just.edu.jo/index/default.aspx

3 comments:

  1. terima kasih kak ninik...

    nnt kami nk dtg ramai2 berbuka di bayt bushra laah =P

  1. biscuck says:

    same2 munny..hee

    blh2..xde mslh.. welkam2..

  1. melihatkan jumlah bayara yuran membuatkan saya rasa sangat terharu dengan nikmat biasiswa :')

    selamat datang junior junior :)