mengimbas kembali buat seketika

Posted: Friday, February 20, 2009 by nsmujahidahnmnor in
6


hmm..sekadar mengimbas kembali cuti yg lalu..
adekah kite benar2 mengisi waktu cuti itu dgn baek?
adekah kite benar2 manfaatkan waktu cuti yg tlh dikurniakan buat kite?
ekceli..benarkah cuti itu utk kerehatan???

tepuk dada, tanye iman..

sy sekadar ingin mengimbas kmbali, ape dahh yg sy da wat cuti lalu..
memandangkan 1st week of holiday, xsehat..so, that time mmg rehattttt je dlm hiram ..then, another week y sgt ditunggu2 tu..my bro dtg~..(so, die lah yg mngisi cutiku..)

kitorg jln 1 jordan ni..with ahli byte..sorang dreba..n 3 org misri ( termasok abduh ) - try JALAN baru yg dahsyat..try TEMPAT baru yg best spt waji mujib yang masya Allah cantekkk n air yg sejukkk.. HOT SPRING yg air tujunnye yg panas..suam2 kuku..

masya Allah...hebat sunggoh ciptaan Allah ..
nak2 lg bile tgk time kt wadi rum..perghh.. kretif sunggoh Allah..

terigt plk time kt PETRA..ade yg tgk tuu dan terlafazlah...waaaaa..hebatnyee..cantekk sungguh ukiran mereka.. dan ia juge terdetik dlm hati saye.. namun.. pencipta manusia yg hebat itu sesungguhnya lebih hebat dr mereka..kan2??

mcm kt wadi rum lah..kesan2 air blh membntuk batu2..layers by layers..subhanallah.. terase kerdilnyee diri..


hm.niat asalnye xde la nk cite sgt psl perjlnn..hee..tp overall khulasoh yg sy dpt sepjg cuti..sy belajar untuk menerima perancangan2 Allah swt walopon diri sndiri dah sgt2 byk merancang sesuatu..dan ssungguhnye Allah memang perancang terbaik..kerna HANYA DIA yg tahu ape yg bakal berlaku..
Wallhu a3lam kullu syai'..

kite tak blh cpt mengeluh andainye ade perubahan2 dlm perncangn kite..x leh cpt naek marah..xleh cpt tensyen..percayalah bhwa Allah merancangn ssuatu yg lebih baek utk kite.. :)
redha itu menenangkan hati~

keduanya,
sekurang2nye iman kite mesti bertambah melihat kehebatan Allah swt..keunikan alam ciptaanNya..kekeretifan makhluk ciptaanNYa.. kullu minallah~

ke 3,
sambung..
belajar menerima pendapat org laen..

ke 4,
sile cube berjimat okee..tp jgn smpi x makan plak~..hehe..

ke 5,
jgn terlalu byk gelak..nnt..haa..tibe2 benda yg x diingini berlaku..

ke 6,
tmpt2 peninggalan yg kite pegi tu bukan tmpt utk bergambarrrr je oke!! bukan utk bergembire..tp utk kite amik iktibar dr itu..bukan kah Allah menyuruh kite mengambil iktibar dr kesan2 sejarah??
cth :
petra - kaum thamud
laut mati - kaum nabi lut
dll..

Taha [20:128] Adakah tersembunyi serta belum jelas lagi kepada mereka: Berapa banyak Kami telah binasakan dari kamu-kaum yang terdahulu daripada mereka, sedang mereka sekarang berulang-alik melalui tempat-tempat tinggal kaum-kaum itu? Sesungguhnya pada yang demikian ada tanda-tanda (untuk mengambil iktibar) bagi orang-orang yang berakal fikiran.


click siniiiiii~

An-Naml [27:52] Kesudahannya rumah-rumah mereka itu telah runtuh ranap, dengan sebab mereka berlaku zalim; sesungguhnya kejadian yang demikian mengandungi pelajaran yang mendatangkan iktibar bagi orang-orang yang mahu mengetahui (akan sebab dan musababnya).

ke 7 ,
tertny2 apekah yg mybbkn mereka taasub dgn seseorg shgga smpi zmn ini, mereka mncium2 pintu, makam dsb???
bukankah hny 3 perkara yg mmbntu si mati??

ya Allah jauhkn kami dr kesesatan yg nyata..

ke 8,
maen air laut mati jgn bg kena muka..pedih woo..masuk idung lg sakit..so, menelentang je la kamuu di atas air laut mati yg sunggoh pekatt itu..

ke 9,
merentasi wadi rum yg berdebuu itu buat sy kagum dgn kekasih saye, MUHAMMAD saw.. bagaimana baginda berdakwah dahulu, meredah panas terik padang pasir..tu pon sy kire oke la naek jeep..Rasul kite?? naek untaa je..x pon jln kaki.. subhanallah..Maha Suci Allah yg menjadikan baginda seorang yg sungguh tabah..penuh tinggi semangat jihad baginda..
kite bagaimana??
meredah jalanan2 irbid, klu x jln kaki pon, naek taxi..dekat jee plk tu..
meredah mantiqah?? bus kan byk..kereta blh sewa..
mudah kan??
so, ape tunggu lagi?? mane keringat dan pengorbanan kite utk menyebarkan syariat islam??
ya syabab...ya akhowat... tunggu ape lagiii???

pesan amru khalid :
LA TANAMU~ KATHIRAN!!!! [jgn tido byk!!!]
katakan : "aku penat..tapi aku akan ttp buat!! "

6 comments:

  1. FirmanNya yg bermaksud:
    " Tidakkah mereka telah berjalan dimuka bumi, dengan itu tidakkah mrk memerhatikan bagaimana ksudahan org2 yg terdahulu dari mereka? orang2 itu adalah org2 yg lebih dari mrk tentang kekuatan tenaga dan tentang kesan2 usaha pembangunan dimuka bumi..Maka sekalipun demikian, Allah binasakan mrk dengan sebab dosa2 mereka..dan tiadalah bg mereka sesiapa pun yg dpt mnyelamatkan mereka dari azab2 Allah..."

    surah Ghaafir,ayat 21... :)

  1. biscuck says:

    smoga Allah tidak binasakan kita kerana dosa2 kita.. mohon keampunan Rabbul 3alaminn

  1. waaa nak pegi nak pegi..kak nik bwk kan hehe

  1. biscuck says:

    jom2..anytimee..hehe.. ;)

  1. hohh...

    " fasiiru fil ardh, fayanzhuru kaifa kaana 'aaqibatul mukazzibiin.."

    molek arr gi jale tmpt2 sejarah...sunat tuh,lagila molek pk n kaji kebesaran Allah...huhuhu

    hohhh nok gi jale etek ahhh...hihihi

  1. biscuck says:

    syukran 3ala tazkirah~

    ho..molek la tu sero nok gi jale.blh bwk kito etek..g tmpt hok tok rajing gi plk