masa itu bukan milik kita~

Posted: Saturday, February 21, 2009 by nsmujahidahnmnor in
3









Benar~
Masa itu bukan milik kita..

Ia milik Allah yg dipinjamkan olehNya utk kite isikan bersame..
Baik buruk pengisian masa itu, kite lah yg menentukannye..

namun, ape yang penting,
tak malukah kite andai masa itu kite gunekan selain untuk pemberi pinjam??
tak malukah kite andai masa itu kite habiskan untuk perkara yg peminjam sgt benci?
tak malukah kite andai masa itu kite isikan dengan perkara2 yang menjauhkan diri kite dr pemberi pinjam??
tak malukah kite??

>> tepuk dada, tanye hati... tanye diri..siape kite?? <<

3 comments:

  1. yup..masa bukan milik kita..
    babkan segalanya bukan milik kita..
    darah yang mengalir terus,x mampu kita hitung tekanannya.jantung yg berdegup x pernah mampu kita kawalinya..nafas yang terhela..xpernah dalam sedar kita menghelanya..Semua milikNya Ar-Rahman..Sang Maha Penggenggam Jiwa..Sang Maha Pemeilk Segalanya..

    Lalu..kpd siapa kita serahkan hidup kita selama ini?sdg jantung ini trus di degupnya..nafas ini trus di helanya..darah ini trus di alirkannya..

    Secangkir perkongsian kerdil..ana yg baru mengenal Allah..yg baru ingin belajar mecintaiNya..mohon doanya dari keluarga Nik yg luar biasa..:)

    P/s:asif..xperasan ukhti komen dan tanyakan peristiwa yg menyedihkan ana..it's something related with frenship n trust..puncanya bisnes or wang..em,alhamdulillah..ana ok je..mungkin ini antara kesannya tarbiyah..alhamdulillah..

  1. biscuck says:

    syukran atas perkongsian yg bermakna..

    benarr..
    segalenye milik Allah dan kite hanyelah peminjamnya dimana Allah telah berikan pada kite dgn rela hati walaupon hamba2Nya seringkali mendustaiNya..membelakangiNya..

    Al-Baqara [2:245] Siapakah orangnya yang (mahu) memberikan pinjaman kepada Allah sebagai pinjaman yang baik (yang ikhlas) supaya Allah melipatgandakan balasannya dengan berganda-ganda banyaknya? Dan (ingatlah), Allah jualah Yang menyempit dan Yang meluaskan (pemberian rezeki) dan kepadaNyalah kamu semua dikembalikan.

    malah, Allah berikan modal utk kite agar kite berjual beli menggunakan modalnya dan keuntungan jual beli itu hanyelah utk diri kite..tiada satu pon yg dituntut oleh Allah dlm keuntungan yg kite perolehi itu..malah, Allah menambah2 lagi modal agar perniagaan itu menguntungkan kite.

    At-Taubah [9:111] Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang yang beriman akan jiwa mereka dan harta benda mereka dengan (balasan) bahawa mereka akan beroleh Syurga, (disebabkan) mereka berjuang pada jalan Allah maka (di antara) mereka ada yang membunuh dan terbunuh. (Balasan Syurga yang demikian ialah) sebagai janji yang benar yang ditetapkan oleh Allah di dalam (Kitab-kitab) Taurat dan Injil serta Al-Quran dan siapakah lagi yang lebih menyempurnakan janjinya daripada Allah? Oleh itu, bergembiralah dengan jualan yang kamu jalankan jual belinya itu dan (ketahuilah bahawa) jual beli (yang seperti itu) ialah kemenangan yang besar.

    huhu..xde ape pon yg luar biase..tp, doa2kan kami agar jadi yg luar biasa..ghuraba'..hee..
    moga Allah bersama kite

    p/s: oh..x pela..moga trus tabah~

  1. posting yg mnarik...

    bila teringat balik ttg masa...rasanya dh terlalu byk masa yg dirugikan...masya'Allah...

    moga2 kita sentiasa mempergunakan masa utk sama2 mjadi org2 yg tmasuk didalam golongan yg solihiin, muttaqiin...insya'Allah...

    Yg pasti, ramai dikalangan kita skarang ni hidup bermegah2 shingga melupakan masa yg smakin singkat utk mereka kembali kpd tmpt asal iaiu Tanah...

    terjemahan surah At-takaathur :
    1) Bermegah-megahan telah melalaikan kamu,
    2) Sampai kamu masuk ke dalam kubur...
    3) Janganlah begitu, kelak kamu akan mengetahui (akibat perbuatanmu itu)...
    hingga akhir...(",)