nikmat

Posted: Sunday, December 12, 2010 by nsmujahidahnmnor in Labels: ,
3



hm.bicara tentang nikmat..
memang sgt besarrr n sgt banyakkk Allah bg kat kita..


tp klu nk teliti..perghh..mmg tak sanggup rasanya nk sebut2..sbb maluuu ngn Allah.. nk bandingkan nikmat tu, dengan apa kita buat untuk Allah swt..
cthnye ape?


contoh.. kita ada notes kan .untuk kite study..untuk kite jd pandai..nnt dpt keje best2..mcm2 la kn ..
tp, jom kite tgk balik..notes tu dtg dr ape? kertas kan?
kertas tu plak dr mane? pokok?
sape bg ilham kt manusia, blh buat kertas dr pokok?
pokok plak sape bg? dr mane?
dr hasil air2 yg Allah bg jgk.. dr tanah2 yg Allah bg jugak.. dr matahari yg Allah bg jugak..
dr sume2 lah yg Allah bg.. 


kalau kite tgk setiap apa yg ada kt bumi ni.. sume dr Allah.. even sekecik2 benda.. mashaAllah.. subhanallah.. Maha Hebat DIA.. x terhitung rezeki dan nikmat yg DIA bg kt kita..semata2 nak kita jadi khalifah dan beribadah je..
tu pon, untuk kita sendiri gak.. bukan untuk DIA.. klu kita tak jd baek, tak ikut Allah, bukan Allah rugi pape.. malah, Allah tak tgk pon kita..tak pilih pon kita.. pilih org lain untuk jd baek..untuk masuk syurga dia..
isk2..
so, baekla kita 'ngurat' Allah, spya dpt kasih syg Dia..
spya dpt bersama Dia kat sana nnt..
spya dpt bertemu Dia kat sana nnt..
bukan calang2 org dpt camtu..
mehla kita berusaha..
'ngurat' camne ye??
haa.. dengan ikut sumeeeee perintah Dia..(dlm senang dalam susah)
dan tinggal sumeee larangan Dia (dalam perit dalam gembira)


p.s: nk ckp je.. terasa nikmat MAKAN tanpa sakit2 dah hari ini.. alhamdulillah.
timekaseh pada Allah..
dan pada org2 yg terlibat dlm proses mencabut gigi bungsu tersebut..
Teha, Abeer, Mun, Mae, Dr Majdi, Dr Asma, Dr Ma'mon   xD
'salamtik'.. hehe..

3 comments:

  1. cikEff says:

    haha. senasib aku!
    makan eskrem je hari2.
    pastu makan ubat. air kosong.
    balik kampus. tomyam je pembuka selera.
    btw, aku kerap sakit kepala wei lps operate.. hmm

  1. sof_16 says:

    besarrr nye tembikai adik dalam gamba tuhhhh.. heee!

    ps: sje jejak blog kak nik =)

  1. ciktim :

    2 hari lepas aku cabut gg lagi.. yg ni ade wat sikit minor surgery..
    ak x dulik sgt kat sakit aku..main mkn je.. haha
    tp mkn bubur nasik je la..

    ade baki lagi 2 gigi kena cabut..

    hoh..pening pale?? x sembuh lg ke gigi tu??


    sof_16 :
    hehe..adek Rahmah rupenye.. ;)
    tu la.besttnyee.. :P

    apepon, thankss for 'jejak'ing my blog.. nnt knik g jejak awk plak.. ;)