huk

Posted: Thursday, May 20, 2010 by nsmujahidahnmnor in Labels: , ,
8

“ kalau kita cakap nak buat..tapi malass..dan kita tak buat..sebenarnya kita memang taknak buat pun”

Lebih kurang begitulah kata-kata seorang murabbiku yg amatku hormati dan sayangi..

Dalam diam..ak membenarkan kata2 itu..

Dari lubuk hatiku.. dari neuron2 otakku..ligat.. terbayang wajah mad3u targetku yang bila dikira-kira.. habis 2 sem pun dah ku tangguhkan DF ku setelah 2x ditolak..

Kecewa? Tidakk..kerna usaha ak mmg tidak cukup untuk menarik mereka berminat berdiskusi tentang islam bersamaku..

Ak sedar..usahaku masih kurang..hatiku? mungkin masih belum benar2 ikhlas dalam dakwah dan tarbiyah ini.

Ak tak tahu..

Perkara apakah yang masih menghalangi hatiku.. menghijab hatiku..

Uh..semestinya dosa ak yg masih bertimbun..karat jahiliyahku yang belum habisku kikis..

Ya Allah.. bawalah hatiku kepadaMu..

Ak memang perlu focus pada tarbiyah dzatiyahku..

Tersentuh dengan kata2 ukhti dari blog muharikah

“ Pokok pangkalnya, kita tak boleh bergantung pada orang lain untuk menguatkan kita.

NO!!!

Kitalah yang perlu kuat. Kita perlu bina kekuatan hubungan dengan Allah.=)
‘ Kuncinya pada hubungannya dengan Allah’

Seringkali diingatkan oleh ukhti2 ku.. mutarabbi2 itu biasan murabbinya.. apa silapnya mutarabbi, murabbi lah yang perlu disalahkan terlebih dahulu. Apa salah mutarabbi, murabbilah yang perlu istighfar dan muhasabah terlebih dahulu.

Ak? Memohon agar jangan dosaku menghijab ‘anak2’ku dari menerima hidayah dari Allah SWT..

Wahai orang-orang yang beriman, sahut dan sambutlah seruan Allah dan seruan RasulNya apabila Dia menyeru kamu kepada perkara-perkara yang menjadikan kamu hidup sempurna dan ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah berkuasa mengubah atau menyekat di antara seseorang itu dengan (pekerjaan) hatinya dan sesungguhnya kepadaNyalah kamu akan dihimpunkan.
Anfal : 24


8 comments:

  1. huk huk huk..
    anak - anak biasan ibunya..
    takut dosa kita yang menghalang jalan mereka..
    sedang mereka baru mahu berlari mengenal Tuhan..

    ya Allah,
    kuatkan sahabat ku ini..
    saya sayang kak nik
    (^_^)

  1. bina hubungan dgn allah kuat2.

  1. Aleen =) says:

    Saya pun nak menyibuk..

    Saya sayaaaaaang kakak-kakak (mak-mak.. hehe) sumeeeeee..!!

    Nak tau satu rahsia kteorang?
    Hee..

    "Orang luar" yang dtg hanya memberi idea, mencetus rasa.. Tapi, bila kami melihat ibu-ibu singa sendiri yang garang bekerja di depan mata, susah senang peluh air mata mereka, gema suara bermain di kepala... "Jadilah kuat sperti ibu-ibu singa, doakan sentiasa mereka terus memberi biasan iman menusuk jiwa, kerana apa? Kerana satu hari, kau kena mengganti tempatnya membentuk diri manusia.. Jika tidak mahu kau cuba gerakkan dirimu sekarang, maka, bila??"

    Terima kasih, akak-akak semua. Kalian sumber "motivasi haraki" kami semua =) Teruskan memancar cahaya itu sehingga ke akhir hayatmu..!! InsyaAllah.

    Doakan kteorang sume jadi seperti kakak-kakak..!! InsyaAllah.. hee..

    p.s : anak-anak singa berbincang-bincang semalam.. "owh, baru aku kenapa mereka buat macam tu, macam ni.." (bila dah cuba-cuba pakai kasut kakak-kakak.. hehe)

  1. [asma] : tulah..sememangnya kena menjadi 3abid yg benar.. rijal sejati bkn hebat hanya pada gerak kerjanya.. tp, disebalik gerak kerja itu, hatinya benar2 terikat dgn Allah..

    tertampar stiap hari.

    mohon diampunkan oleh Allah..

    [aleen]

    kami sayang anak2 singa semua.
    kelajuan anak2 singa berlari menjadikan kami terpaksa berlari lebih laju dari itu..

    manakan boleh menjadi seperti ibu ketam..yang mengajar anaknya berjalan lurus sedang ibunya sendiri berjalan senget benget..

    teguri juga ibu singa andai byk khilaf yang dilakukan..
    ibu singa juga manusia yg punya nafsu..yang perlu dikawal..

    mari anak2 singa..bergerak bersama2 ibu singa..majukan langkah..dan teruskan hingga ke syurga..

    cinta 'ibu' buat anak2 makin hari makin mendalam
    (tibe feeling like ibu plak.. ;P)

    'ibu' mahu menjadi contoh terbaek buat kalian..tp, andai tidak tercapai, kalianlah harapan 'ibu' agar menjadi contoh buat 'anak2' mu nanti..

    salam syg

  1. hurul_Ain says:

    awk bertuah sbb dikelilingi oleh insan yg mengingati. gate the oppurtunity dear. Allah is always b wit u. amin2 :)

  1. hee..
    tula..
    rsa bersyukur ditempatkan di jordan..
    Allah tahu sy tak mampu kot utk berada di Malaysia..
    dikelilingi kawan yg pelik2

    sy byk belajar masa dok ngn awk hr tu walau seketika..^^,

    moga awak kuat!!
    sbb cbrn awk lg kuat..

  1. alamak terlambat...

    saya sayang juga ibu2 singa ^^,
    jom pergi menangkap rusa sama \(^_^)/