ta3awanu alal birri wattaqwa

Posted: Monday, June 29, 2009 by nsmujahidahnmnor in
0

yang berat sama dipikul yang ringan sama dijinjing

ke gunung sama kita daki, kelurah sama kita turuni

menelentang sama menadah embun, meniarap sama memamah rumput
(tul ke tak tah..hee)

-----------------------------------------------

Firman Allah SWT (QS. Al-Maidah : 2) :
‘…Dan tolong menolonglah kalian dalam kebaikan dan ketakwaan, dan janganlah kalian tolong menolong dalam perbuatan dosa dan permusuhan…’

Dalam sebuah riwayat digambarkan:
Dari Nu’man bin Basyir ra, Rasulullah SAW bersabda, ‘Perumpamaan persaudaraan kaum muslimin dalam cinta dan kasih sayang diantara mereka adalah seumpama satu tubuh. Bilamana salah satu bagian tubuh merasakan sakit, maka akan dirasakan oleh bagian tubuh yang lainnya, seperti ketika tidak bisa tidur atau ketika demam. (HR. Muslim)

Dalam hadits lain diriwayatkan :
Dari Abu Musa ra, bahwa Rasulullah SAW bersabda, ‘Seorang mu’min dengan mu’min lainnya (dalam satu masyarakat) adalah seumpama satu bangunan, dimana satu dengan yang lainnya saling mengukuhkan. (HR. Bukhari).

Dalam sebuah hadits diriwiayatkan :
Dari Abu Hurairah ra, Rasulullah SAW bersabda, ‘Barangsiapa yang melapangkan kesempitan seorang mu’min berupa kesempitan dalam kehidupan dunia, maka Allah akan melapangkannya pada kesempitan di hari kiamat. Dan barang siapa yang memudahkan kesulitan seorang mu’min, maka Allah akan melapangkan urusannya di dunia dan akhirat. Dan barang siapa yang menutupi aib saudaranya orang yang beriman, maka Allah pun akan menutupi aib dirinya di dunia dan di akhirat. Dan Allah akan selalu menolong hamba-Nya, jika hamba-Nya senantiasa menolong saudaranya. (HR. Bukhari)

Dalam Al-Qur’an Allah SWT mengingatkan kaum muslimin :
Dan Allah lah yang mempersatukan hati mereka (orang-orang yang beriman). Walaupun kamu membelanjakan semua (kekayaan) yang berada di bumi, niscaya kamu tidak dapat mempersatukan hati mereka, akan tetapi Allah telah mempersatukan hati mereka. Sesungguhnya Dia Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana. (QS. Al-Anfal/ 8 : 63)

dalam nak menegakkan kalimah syahadah dlm dunia hari ni, umat islam mesti bekerjasama..nak tanak..mmg mesti bekerjasama dalam kebaikan..dan bekerjasama meninggalkan kemungkaran..sama2 tingkatkan kebaikan dan tinggalkan kemungkaran, kelalaian dalam diri terutamanya..

kemudian, sama2 kita muslehkan org laen setelah kita islahkan diri..

kemudian, sama2 kita muslehkan masyarakat kita..agar ada biah solehah di situ..dimana?? malaysia? indon? jordan? mesir? yaa..dimana sahaja..agar mudah nnt khilafah kita kembali ditegakkan..agar kita sama-sama dapat capai matlamat hidup kita..ya3ni redha Allah..

camne nk dpt redha Allah??

dalam ayat firman Allah swt : almaidah : 3 :
"telah aku redhai islam sbagai agamamu"

agama??din??apekah agama? solat?puasa?zakat?haji?..hee..agama itu cara hidup...agama islam?? cara hidup islam..yakni seluruh kehidupan kita bertepatan spt apa yg Allah tetapkan...
Allah redha kita apabila kita tegakkan islam di muka bumi ini..so, marilah kita sama2 tegakkan islam di muka bumi ini andai redha Allah yg kita cari..

knape nk redha Allah??

tepuk dada, tny iman..

so?ape lagi??jgn diamkan diri anda..andai hati sudah tersentuh..jgn tutup hati itu kembali..mari bersama saya(tp,jgn nilai dr diri sy yg masih byk berdosa)..bersama kami..bersama semua org di muka bumi ini, kita usaha utk tegakkan islam..hapuskan mungkar..

takutkan kalian andai islam menguasai dunia..anda terpaksa meninggalkan kebebasan hidup berpoya2 anda skrg???takutkah anda andai islam menguasai dunia, pergerakan anda terbatas..pemakaian anda terbatas..muvie2 yg anda boleh lihat juga terbatas..apakah anda igt kehidupan islam yg menyeluruh itu memboringkan??takutkah anda apabila islam naik bererti kiamat menghampiri??mati mendekati??
jangan smpai terpikir begitu sahabat2..istighfar lah kita sama2 andai ade terdetik bgitu di hati..apa yang Allah takdirkan ini semua ada hikmah tersendiri..

tiada yg lebih indah melainkan redha Allah...syurga Allah..melihat Allah..bersama Allah di akhirat kelak..moga kita sama2 menjadi manusia yang disayangi NYA..diredhaiNYA..dikasihiNya..dirahmatiNYA..

wallahua3lam...

0 comments: