hehe

Posted: Friday, January 9, 2009 by nsmujahidahnmnor in
3

biasela...
akal ini x penat utk memikirkan sesuatu
tangan ni x rase penat utk menaip ssuatu
ekceli, sy rindu nk menaip kt sini..

sharing is caring~

lately, sy agak busy..dgn kelasnye.. xm lab yg da berlalu.. dan mcm2 keje ummah..
namun, sy tetap cube kosongkan masa untuk pergi ke ceramah by pakcik Amru Khalid.. beliau merupakan seorg engineer dr mesir, juga pendakwah yg aktif dan hebat n byk pengaruh.. beliau melakukan dakwah melalui buku2 ( ayat die bes2) dan ceramah2..

so, hari tu..sy dan kawan pergi la ke cramah tu..
mmg x nafi..sy amat excited nak pegi cramah die..asalnye..sbb die adelah die..
dielah penulis buku yg sy selalu bace..sb tu kot..then, nk la g dgr die nye talk..

sebaik masuk dlm dewan..waaahh terpegun dgn ramainye org kt situ..sangat ramai..x sangke.. n masuk2..sy dok blkg..(maklumla..gi lambat sejam..maapppp kt sape2 yg menunggu.hehe)
dan sebaik mendgr ucpn yg penuh bersemangat dr pakcik amru..tibe2 terdetik dlm hati sy.. "

"betulke keputusan aku dtg sini?? betul ke penggunaan mase yg aku gunekan ni? patutkah aku di dlm gym stadium madinah hassan tu atau aku patut berada di rumah, study??"

sy berpikir dan terus berpikir..cube mentajdid niat lagi skali..tau x knape leh timbul persoalan tu? sbb aku x pahammmm..huhu..
saat ini, sy masih menyesali knp sy masih belum fasih dalam bahsa arab sedangkan dah nk 3 tahun dok sini..spatutnye dah blh mashi..( sedih ngn diri sndiri )

so, pd awlnye..sy dgr2 je la..sambil mata melilau2 melihat kecomelan kanak2 arab..hehe..

akhirnye i got the point.. sy mmg perlu berada di sini..mencuba dan terus mencuba menangkap dan memahami setiap baris ayat yang pakcik amru tuturkan..
dan akhirnye..ade la got somthing..
tp yg paling faham ialah : "kuntum khairu ummah "
beliau mengulangi nya berkali2...

dan di saat tu sy mengimbau kembali surah Ali Imran : 110..

Kamu(umat Nabi Muhammad) adalah umat yg terbaik yg dilahirkan untuk manusia, (kerana kamu) menyuruh berbuat yg ma3ruf dan mencegah dari yg mungkar, dan beriman kepada Allah... (3:110)

pikir sendiri ape yg Allah suruh kite buat dlm ayat ni..dan pikir la..kite kah umat yg baik itu??

kite inginkan syurga tp, adekah usaha yg kite lakukan?
inginkan melihat wajah indah Allah, tp adekah kite usaha melakukannye??
tepuk kepala, tanye akal..tepuk dada, tanye iman..

habiss psl ni

----------------------------------------------------------------------------------

dlm perjalanan balik rumah dr situ, (sy , haga n ain plan nk balik jln kaki je).. so, kami gune jalan markaz sihi tu..tibe2 terdgr org tgh jerit2..takbirr dan sbgnye..
so, sy ckp kt haga..jommm ikut..then haga n ain pon stuju..so, kitorg pon ikutlah demonstrasi palestine diorg..asalnye cuak2 gak.da ar ade polis, cameraman dsb ( buatnye che hasmat nampak..kantoiii.. pdhl ni tgh mengantoikan diri la) haha..

"kami on the waybalik rumah..bkn nye duk betul2 dlm barisan tu"

hehe..itu alasan semata..padahal kami mmg dok sebaris ngan diorg..tp dok tepi2 skit la..
melaungkan ape yg kami tau dgn penuh smgt..( eh, tatau diorg jerit ke tak..tp sy jerit la..tp x kuat pon..suara tenggelam ngn arab..maklumla segan2 silu )... tp dgn penuh smgt sy laungkan Allahuakbar!..Allahuakbar!! disaat mereka menjerit takbirr!!.. huh.meremang jgk bulu roma.. Allah mmg Maha BEsar.. Maha Kuasa..

itula pengalaman ikut demonstrasi jalanan bersama arab..best..diorg penuh smgt..wlaaupon ade yg antaranya tidak memakai tudung..pakaian ketat..merokok..tp, semgt tu ade..
sedih juge memikirkan mereka hny tahu melaungkan semua kata2 smgt, malangnya tiada perlaksanaan dr apa yg mereka lafazkan..
kalimah Allah saban kali di sebut..tapi, manekah Allah dlm hati? (mmg salah untuk sy katekan Allah tiada di hati mereka )..tp terigt yg ustciku crite tu..pompuan x pakai tudung.. tp jerit2 " khaibar2 ya yahud"..hehe.. tp ye la.. mana perlaksanaan syariat islam andai benar Allah sentiasa di hati??

tepuk dada tanye iman laagi skali..

---------------------------------------------------------------------------------

buka puasa bersama tenaga pengajar Markaz ubai b kaab~

:) : Hadis Anas r.a katanya:
Empat orang yang menghimpunkan Al-Quran di zaman Rasulullah s.a.w semuanya dari golongan Ansar iaitu Muaz bin Jabal, Ubai bin Kaab, Zaid bin Thabit dan Abu Zaid

pada asalnye x nk g pon iftor tu..sbb da agk musti lame klu g mjlis arab, tp sbb xde org nk pnuhkn jmputan katenye, sy pon decided la nk gi..so, kami serumah gi..

smpai2 je..salam2 ngn diorg sume..ramah betul mereka..tenang hati lihat wajah2 mereka..

- patu ade pembukaan majlis oleh makcik Bari3ah..
suara die mmg besss...
- pastu ade nasyid dan tazkirah dan pengenalan mengenai Markaz ubai dr makcik Huda (klu x silap)..
- pastu kami berdoa beramai2..diketuai mkck bari3AH.. khusyuk saat itu kerana suaranya yg jelas, bes, dan bersmgt.
-then kami solat jemaah berimamkn sape tah..mkcik2 tu jgk la..:)
- then , kami makaaan.. kabseh...sedapppppp....sy tmbh..:)
- then , kami tgk persmbhn dr mkck bari3ah lg..die nasyed..
- then, kami semua bertaaruf...
( mkcik2 n akak2 kt situ - hajar, sarah + lg sorang ( mereka adek bradek), maryamein ( 2 maryam ), Huda, Bari3ah, Samir, Hana' - hmm.ni je yg mmpu igt..hehe)
- then , mkck bari3ah nasyed pnutup lk..besss jgk..
- then , kami diberi kalendar..dan pamplet psl infakkn harta utk markaz / ank yatim..
- then , mjlis dtutup
- then, kami bersalaman2 dg mkcik2 sume..

bak kata mkck huda sblm taaruf..kite semua ni adelah bersaudara..atas dasar iman..
moga kekal ya Allah..moga kami dpt bertemu lagi, bkn shj d dunia, tp di syurga

------------------------------------------------------------------------------

sekian.. hanye ingin menyampaikan~
ehna mujaddidun!!

oh ye..to senior dentist,. slmt pulang ke tnh air ye~

3 comments:

  1. WF:ciktim says:

    owh.
    mu dgr pakcik amru khalid.
    teruja~

  1. WF:ciktim says:

    owh.
    mu dgr pakcik amru khalid.
    teruja~

  1. biscuck says:

    hehe..mu nk mai dgr gk kee??meh3