saya mahu jd lilin

Posted: Friday, November 28, 2008 by nsmujahidahnmnor in Labels:
0


hmm..nmpk kah anda tajuk di atas?lantas..pelik kah anda dgn statement itu??hehe..x pelik pon kann??
hmm..bukan guru je ibarat lilin..

tp..saye juge mahu menjadi lilin..tidak bermakna sy ingin menjadi guru..tp..saye ingin menjadikan diri saye sehebat lilin..

membakar diri demi memberi cahaya kepada manusia sejagat..dengan mengorbankan diri sendiri..
anda mustila tahu macamane panasnye api lilin tu kan? walau pon x sepanas api sobah..hehe..
tpi, ia ttp panas..maknanye..mestila lilin itu merasa peritnye panas api itu kan..

lilin...
membakar diri menggunakan api yang panas ( mestila tidak selesa ).. menerangi kegelapan malam..kegelapan ruang..

jadi,
sy mahu menjadi lilin yg membakar keinginan nafsu..membakar keseronokan sy.. dan menjadikan diri saye berguna untuk org lain..menerangi hati2 kalian..hati2 sahabat2..hati2 semua ummat islam melalui kerja2 dakwah saye..sama ada dakwah fardhi mahupon dakwah umum..indirect mahupon direct..

konsep lilin ini blh berkadar langsung lah ngn konsep sayonara jahiliah..
demi kesejahteraan ummat..demi penyebaran islam di bumi Allah ni..sy akan cube sedaya upaya meninggalkan karat2 jahiliah dlm diri..yg telah sekian lame terkubur dlm diri.

dan bersandarkan pada nama sy sendiri, sy mahu menjadi seindah nama saye..
MUJAHIDAH ~

jihad..korban..mereka wujud selari..

وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِكُلِّ صَبَّارٍ شَكُورٍ

“… dan ingatkanlah mereka kepada hari-hari Allah”. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda (kekuasaan Allah) bagi setiap orang penyabar dan banyak bersyukur. (QS: 14. 5)


igtlah sahabat2..
syurga itu dikelilingi perkara2 yg perit..pedih..sedih.. ( nk masuk dlm nye perlu hadapi kepahitan2 di dunia )
neraka itu dkelilingi kesronokan2 , hawa nafsu, kegembiraan di dunia..

bagi saye, stiap dai mmg perlu menjadi lilin..membakar keseronokan2 dunia ni..sbb kite xde cukup mase utk bereronok..x cukup mase untuk dihabiskan dgn bende2 yg melalaikan.. wa nauzubillah, xde masa jgk nk buat bende lalai dan seterusnye mengajak dai2 lain untuk melakukan perkara yg melalaikan..kerna kite tau..kewajipan kite terlalu banyak melebihi masa yg ade...walau diberi 25 jam sehari pon, masih tidak mampu menghabiskan kewajipan2 kite..kan3?..

tgkla camne nabi Yusuf sanggup mengorbankan masa mudanya di dasar sumur yang gelap, lalu dalam penjara yang begitu melelahkan;

قَالَ رَبِّ السِّجْنُ أَحَبُّ إِلَيَّ مِمَّا يَدْعُونَنِي إِلَيْهِ وَإِلَّا تَصْرِفْ عَنِّي كَيْدَهُنَّ أَصْبُ إِلَيْهِنَّ وَأَكُنْ مِنَ الْجَاهِلِينَ

Yusuf berkata: “Wahai Tuhanku, penjara lebih aku sukai daripada memenuhi ajakan mereka kepadaku. Dan jika tidak Engkau hindarkan daripadaku tipu daya mereka, tentu aku akan cenderung untuk (memenuhi keinginan mereka) dan tentulah aku termasuk orang-orang yang bodoh.” (QS. Yusuf ayat 33)

dan..

Saudara-saudaraku! Maka berjanjilah kepada dirimu untuk berubah. melakukan ape yg Allah suruh dan meninggalkan ape yg Allah larang, meninggalkan perkara2 melalaikan.. Buatlah perjanjian dengan Allah; bahwa segenap hidup dan matimu, segenap jiwa dan fikiranmu, segenap harta dan waktumu, telah engkau jual kepada Allah swt yang akan dibayarnya – kelak- dengan syurga insyaALlah;

إن اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الْجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِيلِ وَالْقُرْءَانِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُوا بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُمْ بِهِ وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ

Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu telah menjadi) janji yang benar dari Allah di dalam Taurat, Injil dan Al Qur’an. Dan siapakah yang lebih menepati janjinya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah kemenangan yang besar. At Taubah ayat 111. (by Al Manar)

dan buat sahabat2 seprjuangan saye..moga kite sama2 thabat..teguri diri ini andai tersasar dari keinginan hati ini..marilah sama2 kite menjadi lilin..berkhidmat dikala diperlukan..bersedia sentiasa agar dpt berkhidmat kpd ummat islam sedunia..

ya muqallibal qulub..ya muthabbital qulub..thabbit qulubana ya Allah..thabbit qulubana ala dinik..wa ala toatik..wa ala jihadi fi sabilik..wa ala sirotil mustakim..

0 comments: